Brandstofverbruik is tegenwoordig een belangrijk punt. Of je nu met een personenwagen onderweg bent of een vrachtwagen van 50 ton. Door de banden op de juiste spanning te houden is er brandstof te besparen.
TireJect is er niet alleen ter voorkoming van lekke banden, maar door de samenstelling van TireJect wordt er ook een extra seal aangebracht aan de binnenzijde van de band. Deze seal zorgt er voor dat er nagenoeg geen drukverlies meer optreed.
Onderzoek van TNO heeft uitgewezen dat een goede band ongeveer 0.2 bar druk verliest per maand. Een onderspanning van 20% bij een vrachtwagen kost 4% extra brandstof, een verhoogde slijtage van de band en een vergroot risico op een klapband. Als deze vrachtwagen 100.000 km per jaar rijd met een normaal verbruik van 1:3.5, wordt er dus per jaar 28.571 liter verbruikt. Door een te lage spanning kan dit verbruik oplopen met 4% tot 29.714 liter per 100.000 km, een verschil van 1.143 liter.
Met TireJect in de banden treed dit drukverlies niet op. De kosten van TireJect in dit geval zouden voor de hele combinatie ongeveer uitkomen op €125. De banden gaan ongeveer 200.000 km mee, of zelfs langer door de juiste banden druk. De totale besparing over deze 200.000 km zou dan ongeveer neerkomen op ruim €2.000 aan brandstof. Verder komt daar nog bij dat er meer kilometers met deze banden kan worden gereden, er een kleinere kans op lekke banden door spijkers en dergelijke is, en een kleinere kans op klapbanden. Zou je de kosten van lek rijden of een klapper ook nog mee nemen in de berekening dan verdubbelt de besparing zomaar naar €4.000.
Zo is met een kleine uitgave toch een heel aardig bedrag te besparen en worden ook nog eens een hoop ongemakken, of zelfs ongelukken door een klapper, voorkomen.
(Photocredit klapband: Greeblie)