Skip to main content

Winkelwagen

Close Cart

Onderhoud van truck banden gaat over veel meer dan veiligheid en comfort. Afhankelijk van het gebruik verdient het aanbeveling om minimaal elke week de bandenspanning met een drukmeter te controleren. En het is goed om voor elke -lange- rit een snelle visuele inspectie te doen. Loop rond je truck en voel aan banden die op het oog een lagere bandenspanning hebben.

Niet elke vrachtwagenchauffeur doet dit, en daarom adviseren wij truck- en wagenpark eigenaren om automatisch periodieke keuring van profieldiepte en bandenspanning te (laten) doen. Het voordeel van het inschakelen van een externe partij is dat die betaald worden om het te doen, waardoor het niet versloft. Veel van deze partijen, zoals Euromaster, hebben ook nog eens mobiele uitlijnapparatuur waardoor ongelijkmatig slijten van vrachtwagenbanden tot het verleden behoort.

Stilstanden doordat de truck banden niet voldoen worden hiermee geminimaliseerd. Tevens wordt het brandstofverbruik op een minimum gehouden, evenals CO2 en fijnstof uitstoot. Check ook onze post over bandenspanning en brandstofverbruik.

Neem de bandendruk in acht!

Houdt in alle gevallen de bandendruk in acht zoals aanbevolen door de constructeurs of de fabrikanten. De druk moet altijd aangepast zijn aan de belading en het gebruik.

vrachtwagenband lek, truck band lek

Trucks zijn natuurlijk meestal op pad, en als je dan een bandenprobleem hebt; je rijd er een lek, of de druk neemt af, dan wil je wel graag thuiskomen zonder problemen. Neem daarom een fles TireJect mee, want daarmee kom je veilig thuis en beschadig je de band niet. Weer op de thuisbasis aangekomen verwijder je het middel gemakkelijk en repareer je wat er aan de band te repareren is. Gaten tot 9mm zijn geen probleem voor TireJect.

Betreft het een langzaam leeglopende band, dan hoef je verder trouwens niets te doen, het middel stopt de lekkage door porositeit of lekken via de velgrand.

Repareer een lek of leegloper met Tireject

Hieronder vind je de stappen voor het gebruik van TireJect, een klusje van 10 minuten:

  1. schud de fles TireJect heel goed
  2. verwijder de ventielkern met een ventielsleutel en laat de band leeglopen
  3. trek de zuiger uit de doseerspuit en draai de tip van de lege spuit op het ventiel
  4. vul de doseerspuit met de juiste hoeveelheid TireJect (zie dosering)
  5. stop de zuiger weer in de spuit en injecteer de TireJect vloeistof in de band
  6. draai de tip van de doseerspuit weer los van het ventiel
  7. draai de ventielkern terug in de band
  8. pomp de band weer op
  9. rijdt een stuk vooruit en achteruit (of draai de band rond indien opgekrikt)
  10. controleer of het lek is gedicht (indien het een lek is door bijvoorbeeld een spijker)

Betrof het een langzaam leeglopende vrachtwagen band, rij dan een paar honderd meter en controleer dan de spanning. Ziet het er goed uit, dan kan er doorgereden worden.